Venedig

Resa till Venedig 3:e till 8:e oktober 2017

I januari 2017 började vi i konstföreningen fundera på att göra en resa till biennalen i Venedig. Jag kontaktade därför vår hedersmedlem i Lund Jan Torsten Ahlstrand för att förhöra mig om han kunde tänka sig att guida oss någon gång under hösten. Jan Torsten tände direkt på projektet och jag kontaktade därför Anki Schölin på vår resebyrå Trans/Touring för ett reseförslag.

Tidpunkten bestämdes och efter många bekymmer med att hitta ett lämpligt hotell fastnade vi till slut för att bo på ön Lido. Jan Torsten gjorde ett förslag till program som vi efter en del ändringar enades om.

Jag gjorde ett utskick till våra mest trogna resenärer för att pejla intresset och vi fick in en blänkare om resan redan i vårt vårprogram. Anmälan till resan kunde man göra i augusti när höstprogrammet gavs ut.

Tisdag den 3:e oktober.

Vi fick gå upp redan kl. 4.00 för att vara i tid till Linköpings flygplats för avgång med KLMs morgonplan (Embraer 190 som var mycket bekväm). Efter byte i Amsterdam var vi så framme på Venedigs flygplats Marco polo före 11. Här väntade den finska guiden Pia på oss och ledsagade oss till en privat båt som tog oss direkt till Lido för incheckning på hotell Helvetia nära hamnen. Efter lunch på närliggande restaurang Roxy, där Jan Torsten efter en del missförstånd dök upp tillsammans med sin ”kärbo” Gerd Essen, tog vi vaporetto linje 1 in till Marcusplatsen. Här mötte vi guiden Christina, som är född i Köpenhamn men bott större delen av sitt liv i Venedig. Hon hade förbeställt biljetter till St. Marcuskyrkan och efter att vi justerat in våra portabla hörlurar guidade Jan Torsten oss genom denna fantastiska byggnad. Efter en del sightseeing på Marcusplatsen åkte vi hem för lite välbehövlig vila innan vi på kvällen samlades för en god välkomstmiddag på fiskrestaurangen Trattoria Favorit.

Onsdag

Efter frukost hämtades vi av Jan Torsten för besök på konstbiennalen i Giardini. Efter lite strul med biljetterna, det visade sig att de var personliga och vi behövde visa ID för att komma in, så gick förmiddagen åt för att bli guidade genom huvudutställningen. Efter en enkel lunch, panini och öl, gick sedan eftermiddagen åt för att på egen hand besöka alla nationella utställningar. När krafterna tagit slut gick vi till restaurang Paradiso utanför grindarna för att tillsammans med Meta och Björn samt Lars från Örebro ta en ”Spritz” (Aperol, Prosecco och soda). Jan Torsten och Gerd kom förbi och undrade om vi inte skulle göra dom sällskap till middag på restaurangen. Vi var inte svåra att övertala och åt en god middag, dagens fångst från havet. Vaporetton hem och i säng.

Torsdag

Samma rutin som igår med skillnaden att vi idag besökte Biennalen i Arsenale. Detta är militärt område och tillhör Venedigs Marin men är uthyrt till biennalen. Vi samlades utanför Marinens högkvarter för att beundra lejonen som är krigsbyten, ett av dem försett med runskrift utförda av väringar från Norden. Utställningarna på Arsenale, var enligt mitt tycke, till och med intressantare än gårdagens utställningar på Giardini. Vi åkte tillbaka till Lido för lite vila men fick se en affisch om en Vivaldikonsert, vi köpte biljetter i hotellets reception och åkte tillbaka till Venedig, mycket bra föreställning. Sedan åter till Lido för middag (pizza) på ett näraliggande näringsställe där vi stötte på flera resedeltagare.

Fredag

Idag var det så dags att titta på Palazzo Ducale eller Dogepalatset. Här träffade vi den eminente guiden Andrea som visade oss runt i detta fantastiska palats. Vi fick också gå över ”suckarnas bro” till de berömda fängelsehålorna där bl. a. Casanova suttit.

Eftermiddagen var fri och efter lunch med lasagne och rött vin gick vi norrut mot Rialtobron. På vägen hittade vi dels ett intressant konstverk, ”Support av Lorenzo Quinn (son till Anthony) samt ett mycket fint galleri som drevs av European Cultural Centre, lika intressant som biennalen. Efter att pausat för en Spritz, trängts med andra turister på Rialtobron och druckit kaffe tog vi oss tillbaka till Lido för vila och middag.

Lördag

Efter tidig frukost åkte vi till Basilica di Santa Maria della Salute. Här träffade vi åter Guiden Christina som visade oss in i den vackra kyrkan. Avsikten var också att vi skulle gå in i sakristian och titta på ett verk av Tintoretto men detta var på renovering och vi beslöt tillsammans med Jan Torsten att spara inträdet till lite prosecco till kvällen. Efter kyrkobesöket åkte vi till Galleria dell’ Accademia för att titta på det klassiska måleriet från Venedigs guldålder. Här träffade vi också på ett antal tavlor av Hieronymus Bosch som vi snart kan se på film hos Eklunda bio. Nu blev det några timmars paus och vi passade på att efter en enkel lunch gå på en fantastisk utställning av Damien Hirst, Treasures from the wreck of the unbelievable. Därefter en visning av Peggy Guggenheims museum. Här fick inte Jan Torsten guida utan det var en lokal guide. En säkert trevlig flicka men något sövande.

På kvällen en god avskedsmiddag på det praktfulla sekelskifteshotellet Ausonia-Hungaria.

Söndag

Efter en återigen tidig frukost, utcheckning och betalning av lokal turistskatt (2.80 Euro per natt och person) kom Pia och hämtade oss till vår privata båt för avfärd till glasblåsarön Murano. Vårt bagage förvarades på båten under dagen. Här fick vi först besöka en glasblåsarverkstad och titta på en demonstration och vidare till Muranos glasmuseum där vi återigen fick en lokal guide, mycket söt och trevlig men något svår att förstå. Jag observerade att det gjordes en hel del inköp av vackert glas denna dag!

Efter en fantastisk lunch på restaurang Piantaleone i hamnen var det så dags att fortsätta vår resa tillbaka till flygplatsen. Pia såg till att vi kom iväg ordentligt, mycket folk och krånglig incheckning (det var bättre förr). Resan hem blev sedan odramatisk.

Slutord

Venedig är en fantastisk stad och biennalen enastående i sitt slag. Vi hade också en väldig tur med vädret. Det enda negativa är väl att det var fler än vi som tyckte detta. Venedig besöks ju varje år av 30 miljoner turister och det märktes ju. Beslutet att bo på lugna Lido var dock ett lyckodrag.

Tack Anki, Jan Torsten och alla trevliga medresenärer.

Mvh

Håkan och Lena

PS

Recept på limoncello

1 liter vatten

1 liter sprit (40%)

600g socker

8-10 citroner i klyftor

Blanda allt och ställ mörkt i en månad. Sila och njut.